Klasszicizáló romantika - EMPIRE 1804-1815

 

A francia forradalom küszöbén a franciaországi romantikus klasszicizmus Ledoux és Boulle művészetében egy díszítés nélküli, nagyvonalú sztereometriába torkollott, melyben a barokk művészet legszélsőségesebb antitézise ülte diadalát. Úgy látszott, hogy a francia forradalom idején megszövegezett, "Az emberi és polgári jogok kiáltványa" szabadság, egyenlőség, testvériségre épülő társadalmában a politika jelszavaihoz társul egy olyan új, tiszta építészet is, amely hű tükörképe lesz kora szociális és etikai törekvéseinek.”

 


Napóleon császársága idején Európa művészete lényeges átalakuláson ment át. Franciaországban a XVIII. század puritánabb klasszicizmusa helyébe festői hatásokra törekvő, nagyvonalú építészet lépett, a dekoráció gazdagabb lett és a múlthoz való viszony irodalmibb jelleget öltött. Napóleon egyeduralkodói ambícióinak megfelelően, a római császárság fényes örökségét, az empire-t tekintette követendő példaképnek. Császársága idején a francia építészetben megtalálhatók a görög, sőt az egyiptomi építészet romantikus értelmezésű formaelemei is, ő maga, nagyszabású propaganda építészetében szinte kizárólag az ókori Róma dicső múltját idéző klasszikus formákat kívánta megint látni. Ezt a napóleoni művészetpolitikára épülő építészeti és ipaművészeti stílust, melyet Percier és Fontain építészek fejlesztettek ki és amely egész Európában, még a császár bukása utáni évtizedekben is, megőrizte népszerűségét, a művészettörténet empire stílusnak nevezte el.

Ahogy a rokokó a barokk stílus csúcspontja, a klasszicizmus kiteljesedése az empire stílussal valósult meg. Rövid, de annál jelentősebb stíluskorszak volt.

Az empire stílus mereven fényűzően ünnepélyes hangulatot teremtett, alkalmas volt a reprezentálásra. A falakat ugyan kevésbé jellemzi a díszítettség, visszafogottan elegánsnak mondhatóak (szobabelsőt oszlopokkal, timpanonokkal, frízekkel, stukkókkal díszítették), a bútorokon annál nagyobb előszeretettel alkalmaztak szfinxeket, hermákat, oroszlánlábat, griffeket, amelyeket aranyozással emeltek fényűzőbbé. Bútoroknál a kényelem nagyon fontos szemponttá válik.

Mindenhol megjelenik a babérkoszorú, a girland, a fáklya és természetesen az "N" betű. A fafajtákból is a nemesebbeket részesítették előnyben, mahagónit, a fekete ébenfát, illetve a világosabb cseresznyét, kőrist. Megjelennek a tipikusan empire bútordarabok, így a görögöktől már ismert kliné (p amlag) utódja a récamier, amely, hattyúnyak-hajlítású, gondolaszerű, elegáns rövid pamlag.

Az empire eredeti alkotásaival nagyon ritkán találkozhatunk. A berendezési tárgyak az uralkodó réteg számára készültek, a piacon kevés eredeti darab található, és azok is nagyon magas áron érhetők el. Ugyanakkor számos neo empire darab készült a korszakot követően, hisz a stílus szépsége, kifinomultsága a klasszikus enteriőr híveit kétség kívül minden korban vonzotta. Nem szabad elfelejteni azonban, hogy a stílus elsősorban a királyi udvar és az arisztokrácia számára volt elérhető. A kastélyokat újrabútorozni, a stílusnak megfelelő kiegészítőket beszerezni tetemes összegeket emészthetett fel. A tehetősebb polgárok ezért kialakították maguknak saját klasszicizáló stílusukat, s ez később biedermeier stílusként vált ismertté és közkedveltté.

Forrás: Dr. Kalmár Miklós, Metmuseum http://www.metmuseum.org/, Csengery Judit (lakberendező) http://klasszikuslakberendezes.hu/, http://www.1stdibs.com/

Weber Lajos
http://www.weber-antiklampa.hu/



A weboldal üzemeltetője: Alfaweb Bt (info@komplett-otthon.hu) Copyright 2008 | Kapcsolat | Sitemap | Impressum | Adatvédelem